Alla inlägg under mars 2008

Av Alejandro - 31 mars 2008 17:42

Då var vi tillbaka i skolan igen efter påsklovet för att ha nya lektioner med eleverna. :-)

Vi håller på med World Children Prize idag. Där har vi delat upp de båda 6:orna i tre olika grupper (IT, Drama, BIld), de har själv valt vilken grupp de vill vara i. Vi är 4st kandidater på 18 elever, fast för att göra det lättare och bättre för dem eftersom datasalarna är begränsade. Jag och Robban hade 9 av dem och de var delade i 4 olika smågrupper. Vi arbetar med skoltidningen och de gör artiklarna till den som andra i skolan skall läsa. Vi har 8 tillfällen allt som allt för att göra det klart.

Idag gick det ganska bra, eleverna var duktiga men vi får hjälpa till lite med innehållet om de inte kan skrifva lite mer. Det är bra att vi har mer tillfällen.

Vi hade en lektion med en av 6:orna där vi körde med Google Earth. Det var något roligt för elverna där de lärde sig att söka och se ställen på jorden utan att resa dit. Vi fick däremot lära oss att en viss grupp av eleverna inte skall sitta tillsammans.

PS: Vill bara säga att min fru är super vacker DS. :-D 

VFU

Av Alejandro - 19 mars 2008 19:14

Den här veckan har eleverna fått göra ett påskkort, vilket var mycket omtyckt av dem. De fick jätte mycket energi under lektionerna och deras fantasier flödade gott. Jag tror att Carro har några utav elevernas bilder på sin blogg.


Barnen fick också lägga in sina ansikten i filmaffischer och göra så att de smälte in bra med halsen och håret. Vissa var lite svårare att göra men andra var lite lättare. Dock var det lite svårare att arbeta med alla barnen eftersom det inte fanns tillräckligt med datorer till alla. Fast vissa kunde jobba tillsammans och göra en gemensam bild.


De arbetade vidare på sina Weebly hemsidor också. Många har lärt sig programmet väldigt bra medans vissa hade några funderingar. Nu fick de göra en länk-sida som har länkar till minst 5 andra sidor. Och om de var färdiga kunde de välja att lägga upp en Blogg-sida också.


Efter påsken har vi en vecka kvar med tjej-gruppen i weebly och sen är det dags för första killgruppen med weebly. Får se hur det går. 

Av Alejandro - 5 mars 2008 21:45

Idag har vi planerat in en Photoshop lektion för båda 6:or vi går i. Eftersom klasserna är för stora att få plats i datasalarna delade vi upp dem. I vår klass var det 2 grupper som fick gå. Tyvärr var jag ensam eftersom min kollega har varit sjuk.

Jag, Robert och Nina hade kommit överens om vad eleverna skulle göra på lektionen. Tyvärr hade vi behövt kolla upp allt i programmen innan vi utfört lektionen, men det blev en bra läxa till nästa gång. Vi hade hittat en resurssida som eleverna skulle använda sig av för att prova själva.

Målet var att eleverna skulle få lära sig att redigera bilder så att man kan se ut som personer i olika reklambilder.

Det gick hyfsat bra med första lektionen (grabbarna) fast då upptäckte jag några saker som inte funkade riktigt som jag hade tänkt mig, men för att de inte skulle tappa helt intresset visade jag dem hur man kunde "göra flytande"  i Photoshop CS och en elev visade mig hur man gjorde samma sak i Photoshop Elements.

Jag kunde rätta till vissa saker till andra lektionen (tjejerna) för att det skulle bli bättre. Då använde jag mig av en annan vinkel genom att prata om "Top Model, modellprogram från TV" och hur de fixar bilderna på tjejerna där med liknande metoder. Jag visade även "göra flytande" för dem för att fylla ut tiden.

Det var väldigt intressant att få gå in i lärarrollen och se vad som kan hända när saker inte blir som man tänkt sig. 

VFU

Av Alejandro - 3 mars 2008 20:25

Idag var första dagen på VFU:n efter 2 veckors uppehåll och nu ska vi börja med att hålla i lektioner. Eftersom lärarna kommer att kunna titta på min blogg så kommer jag att skriva in min lektionsplanering här. :-)


Imorgon (tisdag 4/3) ska vi börja med att visa upp några hemsidor i programmet Weebly, som lärarkandidaterna (vi) har gjort innan. Det är själva målet vi vill att de ska uppnå. Det ska vara en hemsida med minst 3 undersidor, samt text, bilder och länkar. Vi kommer sedan att starta en diskussion kring ämnet moral & etik om textinnehållet och vart man får hämta hem bilder gratis. Sedan tänkte vi att eleverna själva skall få skapa egna konton i Weebly och bekanta sig lite med hur det ser ut. Om tiden räcker till så tänkte vi att barnen skulle få välja passande layout (utseendet) på sidan.

Hoppas att det går bra nu, men vi får se.


Frid

/Alejandro 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards